عمومی

بلیچینگ دندان چیست؟ | انواع بلیچینگ و کاربرد آنها

بلیچینگ یا سفید کردن دندان - تکنودندان

بلیچینگ دندان یا سفید کردن دندان، یک پروسه بیوشیمی است که طی آن رنگ یا شید تاج دندان از حالت طبیعی، یک تا چند شماره سفیدتر و روشن‌تر شده و عوارض ژنتیکی و غیر ژنتیکی مربوط به رنگ و لکه‌ها برطرف می‌گردد. ماده اصلی سفید کننده دندان پراکسید هیدروژن یا پراکسید کربامید با غلظت‌های مختلف است. این ماده باعث اکسید شدن رنگدانه‌های رسوب کرده در نواحی مختلف دندان می‌شود. معمولا دندانپزشکان و بیماران ترجیح می‌دهند، دندان‌های قدامی و حداکثر یک یا دو دندان پری مولار از فک بالا، پایین و یا هر دو را سفید کنند.

 سفید کردن دندان - تکنودندان

مواد و لوازم بلیچینگ به 4 صورت در بازار عرضه می‌شود:

  • بلیچینگ مطب Office
  • بلیچینگ خانگی Home
  • بلیچینگ خمیر دندانی
  • بلیچینگ مخصوص کانال

در هنگام سفید کردن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

همان طور که پیش‌تر اشاره شد، پروسه سفید کردن یا بلیچینگ دندان یک پروسه بیوشیمی است که طی آن رنگ یا شید تاج دندان از حالت طبیعی، یک تا چند شماره سفیدتر و روشن‌تر می‌شود.

بلیچینگ دندان در محیط مطب: این روش سریع‌ترین روش سفید کردن دندان است. البته باید در نظر داشته باشید که قبل از بلیچینگ تمام دندان‌های ناسالم باید درمان گردند. در ابتدا دندانپزشک از دندان بیمار قالب تهیه می‌کند. سپس تری‌های اختصاصی دندان بیمار در لابراتوار ساخته می‌شود و با آغشته کردن مواد بلیچینگ و قرار دادن آن روی دندان وارد مرحله بعد می‌شود. در ادامه این مواد توسط لایت کیور و دستگاه بلیچینگ کیور شده و پروسه بلیچینگ پایان می‌یابد.

سفید کردن دندان در مطب - تکنودندان

بلیچینگ دندان در خانه: نوارها و ژل‌های سفید کننده دندان بر پایه پراکسید که مستقیماً با یک برس روی دندان‌ها اعمال می‌شوند. معمولاً باید یک یا دو بار در روز به مدت 10 تا 14 روز استفاده شوند و نتایج چهار ماه یا بیشتر طول می کشد. سیستم‌های بلیچینگ دندان با تری پر شده از پراکسید، به مدت یک تا چند ساعت در روز تا چهار هفته روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

بلیچینگ خانگی - تکنودندان

بلیچینگ دندان با خمیر دندان: خمیردندان‌ سفید کننده، حاوی مواد شیمیایی یا مواد صیقل دهنده است که به پاک کردن لکه‌ها از روی دندان‌ کمک می کند. خمیردندان‌های سفیدکننده نسبتاً ارزان هستند و دندان‌ها را تقریباً یک درجه روشن می‌کنند. برخی از خمیردندان‌های سفیدکننده حاوی پراکسید هستند، اما به اندازه کافی روی دندان‌ها باقی نمی‌مانند تا مزایای سفید کنندگی داشته باشند.

انواع بلیچینگ (سفید کننده) کدام است و هر کدام به چه شکل کاربرد دارد؟

بلیچینگ Office در مطب توسط لایت کیور یا دستگاه بلیچینگ زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شود. بلیچینگ Home برای تکمیل کار سفید کردن در مطب، توسط بیمار در خانه با تری اختصاصی صورت می‌گیرد. همچنین طبق پیشنهاد متخصص دندانپزشک و با ویزیت وی می‌توان کیت‌های خانگی را برای سفید کردن انتخاب کرد. لوازم جانبی که همراه سرنگ سفید کننده در کیت خانگی ارائه می‌شود شامل؛ ماده محافظ لثه، تری آماده و دیگر موارد می‌باشد. بلیچینگ خانگی حاوی 3 تا 20 درصد پراکسید هستند و بلیچینگ مطب  حاوی 15% تا 43% پراکسید هستند. خمیر دندان‌های سفید کننده، قدرت سفید کنندگی کمتری نسبت به مواد اصلی بلیچینگ دارند.

سفیدی دندان- تکنودندان

امروزه در مراکز زیبایی مانند سالن‌های زیبایی نیز بلیچینگ دندان انجام می‌شود. باید در نظر داشت که اینکار غیر قانونی و برای دندان خطرناک است. زیرا این پروسه باید تحت نظارت متخصص انجام شود. همچنین کیت‌های خانگی نیز ممکن است به اندازه کافی موثر واقع نشوند. برای مثال اگر ماده محافظ لثه به درستی بر روی لثه قرار نگیرد و مقداری از ماده سفید کننده دندان نشت کند، باعث ایجاد تاول و حساسیت می‌شود. 

چرا سفید کردن دندان حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود؟

بلیچینگ دندان می تواند باعث حساسیت شود و یا برای افرادی که از قبل دندان های حساسی دارند، ناراحت کننده باشد. در صورت استفاده نادرست، کیت‌های خانگی می‌توانند منجر به حساسیت و تاول در لثه‌ها شوند. سفید کردن دندان برای افرادی که دندان‌های زرد دارند بهترین کارایی را دارد و برای افرادی که دندان‌های قهوه‌ای دارند کمتر موثر است. اگر دندان‌های شما خاکستری یا بنفش است، بلیچینگ دندان احتمالا اصلاً کارساز نخواهد بود. برای اینکه مطمئن شوید که سفید کردن دندان ارزش وقت و هزینه شما را دارد، قبل از استفاده از کیت سفید کننده دندان بدون نسخه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

حساسیت پس از بلیچینگ - تکنودندان

در چه مواردی نیاز است از بلیچینگ استفاده کنیم؟

آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده در رحم مادر یا در دوران شیرخوارگی، نقص‌های ژنتیکی که در اثر از دست دادن دندان‌های شیری و رشد دندان‌های دائمی ایجاد می‌شود، 2 نمونه از موارد استفاده از بلیچینگ است.

مصرف مواد غذایی که روی رنگ دندان تاثیر دارد به ویژه چای، قهوه، سیگار و مصرف زیاد فلوراید، افزایش سن و پوسیدگی باعث تغییر رنگ دندان و در نتیجه از بین رفتن سفیدی می‌شود. دندان ها ممکن است هم از داخل و هم از خارج تغییر رنگ دهند. تغییر رنگ داخلی، لکه هایی هستند که به مینای دندان نفوذ کرده و با مسواک زدن پاک نمی شوند. در هر دو مورد (داخلی و خارجی) بلیچینگ کارآمد است.

قبل و بعد - تکنودندان

میزان سفید شدن دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

میزان سفید شدن تاج دندان به عوامل مختلفی مانند؛ تراکم استخوان، نوع تجهیزات، سن بیمار، نوع سفید کردن، درصد غلظت مواد سفید کننده و رعایت بهداشت فردی بستگی دارد.

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ چیست؟

چه از سفید کننده دندان در منزل استفاده کنید و چه دندان های خود را توسط دندانپزشک سفید کنید، می توانید با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزانه به حفظ نتایج آن کمک کنید. همچنین از مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی و رنگ دار مانند چای سیاه، نوشابه های گازدار (تیره و روشن)، سایر غذاها با رنگ قوی (گوجه فرنگی، کاری و …) و سیگار پرهیز کنید.

مزایای استفاده از بلیچینگ چیست؟

استفاده از بلیچینگ فواید و مزایایی دارد که برخی از آن‌ها را در زیر نام می‌بریم:

  • در طول روند بلیچینگ هیچگونه درد و ناراحتی وجود ندارد.
  • بلیچینگ نسبت به سایر روش‌های درمانی مشابه مانند ونیر و کامپوزیت کم هزینه تر هستند. 
  • سفید شدن دندان باعث افزایش اعتماد به نفس در اشخاص می‌شود.

قبل و بعد - تکنودندان

استفاده از بلیچینگ جه مضراتی دارد؟

به طور کلی، هر چه مدت زمان طولانی تری محلول را روی دندان های خود نگه دارید، دندان های شما سفیدتر می شوند. با این حال، هر چه درصد پراکسید در محلول سفید کننده بیشتر باشد، باید مدت زمان کوتاه‌تری آن را روی دندان‌ها اعمال کرد. ماندن ژل برای مدت طولانی تر باعث کم آبی دندان و افزایش حساسیت آن می‌شود. در نظر داشته باشید بلیچینگ، روکش‌های پرسلن و باندینگ‌های کامپوزیت را سفید نمی‌کنند.

تکنودندان طیف گسترده‌ای از مواد بلیچینگ را در اختیار دندانپزشکان محترم قرار می‌دهد: بلیچینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *