راهنمای خرید, عمومی

لایت کیور دندانپزشکی

لایت کیور دندانپزشکی - تکنودندان

دستگاه لایت کیور دندانپزشکی، یکی از تجهیزات ضروری در عملیات پر کردن دندان است. به عبارت دیگر دستگاه لایت کیور برای پلیمریزاسیون کامپوزیت استفاده می‌شود. لایت کیور از دو کلمه لایت (Light) به معنی نور و کیور (Cure) به معنی درمان ساخته شده است. لایت کیورهای هالوژنی و LED از انواع این دستگاه هستند که در هنگام خرید باید به این نکته توجه نمود.

لایت کیور - تکنودندان 

علت استفاده از دستگاه لایت کیور در دندانپزشکی چیست؟

پس از پر کردن دندان با کامپوزیت که ماده‌ای خمیری شکل بر پایه رزین لایت کیور است، به نور احتیاج است. این دستگاه با تابش نور در طول موج صحیح، کامپوزیت را در دهان سفت می‌کند. از دیگر کاربردهای دستگاه لایت کیور، در مرحله‌ی سفید کردن دندان (بلیچینگ) است.

همچنین با توجه به استفاده وسیع از مواد باندینگ، ناکافی بودن نور و تابش ناقص به آن، می‌تواند سبب نقص در درمان شود. اگر عمل پلیمریزاسیون ناقص انجام شود، سبب کاهش استحکام کامپوزیت، جذب آب و حلالیت کامپوزیت می‌شود.

علت استفاده از لایت کیور - تکنودندان

انواع لایت کیورها کدام‌اند؟

به طور کلی نور مورد استفاده در لایت کیور، در طیف نور آبی مرئی قرار می‌گیرد. این نور در طیف وسیعی از طول موج‌ها ارسال می‌شود و برای هر دستگاه متفاوت است.

لایت کیور هالوژنی، تابش فرابنفش و نور مرئی (در طیف گسترده) را منتشر می کند که برای محدود کردن طول موج خروجی، بین 400 تا 500 نانومتر فیلتر می شود و در عین حال گرما را نیز به حداقل می رساند. شدت نور ساطع شده توسط یک لامپ QTH (هالوژن) از 400 تا 3000 میلی‌ وات بر سانتی‌متر مربع است. استفاده از تستر اشعه (لایت متر) برای نظارت شدت نور در زمان کیورینگ توصیه می شود. همچنین فن داخلی تعبیه شده در دستگاه برای خنک کردن لامپ هالوژن برای تسهیل و بهینه سازی عملکرد دستگاه کارآمد است.

لایت کیور LED - تکنودندان

لایت کیور با لامپ LED، در قسمت آبی طیف مرئی، معمولاً بین 440 تا 490 نانومتر، نور ساطع می‌کند اما گرما ساطع نمی‌کند. بنابراین لامپ LED نیازی به فیلتر ندارد. آن‌ها می توانند با باتری های قابل شارژ تغذیه شوند زیرا به توان کمتری نیاز دارند و نسبت به لایت کیورهای هالوژنی بی صداتر هستند زیرا به فن خنک کننده نیاز ندارند. نسخه‌های اولیه لایت کیورهای LED شدت نور کمتری را ساطع می‌کردند، در حالی که نسخه‌های جدیدتر طیف‌های مختلف طول موج برای افزایش شدت اشعه را ساطع می‌کنند.

انواع دیگری از لایت کیورها نیز وجود دارند که از شهرت کمتری برخوردارند. لایت کیورهای پلاسما آرک حاوی گاز زنون هستند و برای تولید پلاسما یونیزه می‌شوند. نوع دیگر آن‌ها نیز مدل لیزری آرگون است.

لایت کیور پلاسما آرک - تکنودندان

چه عواملی بر میزان تابش نور دستگاه لایت کیور تاثیر می‌گذارد؟

تابش نور تحت شرایط زیر کاهش می یابد:

  • آلودگی، چسبیدن مواد دندانی یا آسیب به نوک دستگاه
  • مات شدن و ضعیف شدن لامپ
  • خرابی اجزا الکتریکی یا تغییرات مربوط به ولتاژ برق
  • شکستگی لایت گاید
  • قطر کم نوک لایت گاید
  • فاصله نوک با محل ترمیم هنگام کیور کردن و مدت زمان تابش نور

قسمت‌های مختلف لایت کیور کدام اند؟

  • باطری
  • لایت گاید یا انتقال دهنده نور از جنس فیبر نوری، شکننده و قابل اتوکلاو

لایت گاید - تکنودندان

  • فیلتر محافظ گرما و چشم
  • بدنه اصلی قلمی یا تفنگی که تمام دکمه‌های تنظیمات دستگاه بر روی آن قرار دارد
  • شارژر و آداپتور

نگهداری و مراقبت از دستگاه لایت کیور دندانپزشکی چگونه است؟

بدنه دستگاه قابل اتوکلاو نیست، بنابراین باید از روکش‌های یکبار مصرف مربوط به لایت گاید و لایت کیور استفاده کرد. همچنین استفاده از برخی مواد ضد عفونی کننده مانعی ندارد. نگهداری دفترچه راهنما و رعایت موارد داخل آن کمک می‌کند تا در صورت بروز هر گونه آسیب یا خرابی بتوان اقدامات لازم را انجام داد و در غیر این صورت آن را به تکنسین یا شرکت مربوطه گزارش داد.

بعضی از دستگاه ها، به لایت متر نیاز دارند که بهتر است هرماه یک بار دستگاه را چک کنند تا کیفیت و کارایی دستگاه بررسی شود و درصورت بروز مشکل با کارخانه ی سازنده آن، تماس بگیرند.

لایت متر - تکنودندان

توجه به چه مواردی در هنگام خرید لایت کیور دندانپزشکی ضروری است؟

اولین و مهمترین نکته مربوط به شکل و طراحی دستگاه و نحوه قرار گیری آن در دست (ارگونومیک) است. نکته بعدی در هنگام خرید لایت کیور، توان و ظرفیت باتری و همچنین طول موج خروجی لایت کیور است. هر چه توان دستگاه بیشتر باشد، مدت زمان کمتری برای کیور شدن نیاز است. 

بسیاری از شرکت‌ها برای تولید لایت کیور اقدام می‌کنند. بنابراین بهتر است از برندهای شناخته شده و با سابقه دستگاه را خریداری کنید.

تکنودندان با 20 سال سابقه در زمینه تولید، تعمیرات، فروش مواد و تجهیزات دندانپزشکی آماده خدمت رسانی و مشاوره به دندانپزشکان محترم می‌باشد. برای مشاهده دیگر لایت کیورهای فروشگاه تکنودندان کلیک کنید: لایت کیور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *