عمومی

آنگل دندانپزشکی چیست؟

آنگل دندانپزشکی - تکنودندان

آنگل دندانپزشکی یکی از اینسترومنت‌های پر کاربرد است که برای پالیش و ایجاد حفره در دندان و کانال ریشه کاربرد دارد. این هندپیس برای به حرکت در آمدن، نیاز به یک موتور (ایرموتور یا میکرو موتور) دارد. به طور کلی اینسترومنت‌های دندانپزشکی در دو دسته هندپیس‌های سرعت بالا و هندپیس‌های سرعت پایین وجود دارند که آنگل در دسته هندپیس‌هایی با سرعت و دور پایین (حدود 25000 دور در دقیقه) است.

آنگل دندانپزشکی - تکنودندان

آنگل‌ها در رنگ‌های مختلف آبی، قرمز، سبز و مشکی است که در شرایط متفاوت کاربرد دارند. جنس بدنه آن نیز همانند دیگر اینسترومنت‌های دندانپزشکی از استنلس استیل یا آلیاژ آلومینیوم است.

کاربرد آنگل دندانپزشکی چیست؟

از این اینسترومنت برای از بین بردن پوسیدگی، پالیش و پرداخت آمالگام و کامپوزیت، جرمگیری، ایجاد حفره در دندان و کانال ریشه، تنظیم روکش، بریج و پروتز استفاده می‌شود. به طور کلی در فرآیند ترمیم کاربرد دارد.

آنگل - تکنودندان

آنگل دندانپزشکی چگونه کار می‌کند؟

ابتدا باید بخش‌های مختلف این اینسترومنت را معرفی کنیم:

  • سر یا هد (Head) که دارای کارتریج است
  • اکسل
  • دنده‌های کارتریج و دنده‌های انتقال نیرو از شفت به کارتریج
  • بدنه اصلی که تمام اجزا را کنار هم نگه می‌دارد
  • درپوش

قطعات آنگل - تکنودندان

منبع تغذیه انگل‌ها همان طور که پیش تر اشاره شد، میکروموتور (برقی) یا ایرموتور هستند که به یونیت صندلی متصل هستند (فشار هوا). دنده‌های اکسل از یک سمت به موتور و از سمت دیگر به کارتریج متصل می‌شود. با حرکت دنده‌ها، اکسل حرکت کرده و سبب چرخش کارتریج می‌شود. کارتریج‌ها عموما به صورت بوشی یا بلبرینگی هستند. از لحاظ سیستم آب، آنگل‌ها می‌توانند از داخل یا از خارج باشند که البته نوع نازل آب از داخل بهتر است.

انواع انگل‌های دندانپزشکی کدام است؟

آنگل‌ها به لحاظ فرزگیر، 2 نوع پوش باتن (فشاری) و ناخنکی هستند. همچنین در نسبت دور متفاوت هستند که با رنگ‌های مختلف نشان داده می‌شوند:

  • نوار آبی: نسبت دور ایرموتور به آنگل یک به یک است و تبدیل دور توسط آنگل وجود ندارد.
  • نوار قرمز (یا نارنجی): نسبت یک به پنج است و دور موتور را 5 برابر افزایش می‌دهد..
  • نوار سبز: نسبت ها ممکن است 2 دو به یک، چهار به یک، ده به یک، بیست به یک یا چهل به یک باشد. بنابراین دور کاهش می‌یابد.
  • نوار مشکی: دور 22 به 1 یا 25 به 1 است که به معنی کاهش دور می‌باشد. (جراحی و ایمپلنت)

نوار آبی - تکنودندان

از نظر زاویه و سرعت چرخش نیز انواع مختلفی دارد؛ آنگل روتاری، آنگل اندولیفت، آنگل ایمپلنت. آنگل روتاری (نسبت 1 به 64) که از نوع پوش باتن است، با سرعت بالای خود (30000 دور در دقیقه) برای ایجاد حفره و تراشیدن عاج و مینای دندان کاربرد دارد.

مدل آنگل اندولیفت (نسبت 1 به 10) که مخصوص فایل‌های دستی است در درمان ریشه و پوسیدگی و در فرآیند عصب کشی استفاده می‌شود. آنگل ایمپلنت همان طور که از نامش پیداست، در قرار دادن ایمپلنت در داخل دهان کاربرد زیادی دارد.

نگهداری و مراقبت از آنگل دندانپزشکی به چه صورت انجام می‌شود؟

  1. یکی از نکات مهم در نگهداری و مراقبت از هندپیس‌ها، روغن کاری اینسترومنت‌های دندانپزشکی به صورت دائمی و در زمان مناسب آن‌هاست. برای روغن کاری آنگل از نازل مخصوص که مستقیما به اسپری روغن وصل می‌شود، استفاده می‌کنیم. نازل مخصوص از یک طرف به نازل اسپری و از طرف دیگر به لوله آب اینسترومنت وصل می‌شود. عمل اسپری کردن آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا روغن تمیز از اینسترومنت خارج شود. باید توجه داشت در مدل ناخنکی از پشت و جلوی کارتریج و در مدل پوش باتن فقط از جلو کاتریج روغن اسپری می‌شود.
  2. به هرگونه مشکل در حین درمان مانند گیر کردن و لق شدن فرز و یا کم شدن قدرت هندپیس باید توجه کرد تا در صورت نیاز بلبرینگ‌ها، اکسل و دیگر قطعات آنگل تعویض گردد.

روغن کاری اینسترومنت - تکنودندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *