عمومی

یونیت صندلی دندانپزشکی چیست؟

اصلی ترین و ضروری ترین وسیله هر مطب دندانپزشکی، یونیت صندلی دندانپزشکی است که کوچکترین مشکل در عملکرد آن باعث مختل شدن کار دندانپزشک می شود. به عبارت دیگر یونیت صندلی، مکانی برای درمان در عین راحتی بیمار است. این دستگاه شامل قسمت‌های متفاوتی از جمله صندلی، تبلت، چراغ، کاسه کراشوار و … است. به نظر برخی افراد دانستن نکات فنی و مشخصات تکنیکال این دستگاه برای دندانپزشک ضروری نیست. اما بطور کلی دانستن این اطلاعات، در استفاده بهینه، نگهداری و تشخیص انجام کار درست در مواجه با مشکلات، مفید واقع می‌شود.
صندلی دندانپزشکی محلی است که بیماری که در ناحیه دندان و لثه دچار جراحت است بر روی آن می‌نشیند و یونیت ابزاری است جهت کنترل حرکات صندلی و کلیه اینسترومنت هایی که دندانپزشک به وسیله آن بیمار را درمان می‌نماید.

یونیت صندلی دندانپزشکی - تکنودندان

قسمت‌های مختلف یونیت صندلی دندانپزشکی چیست؟

  • صندلی: صفحه زیرین که کل دستگاه بر روی آن قرار دارد بر روی زمین ثابت می‌شود. صندلی که بر روی قسمت زیرین قرار دارد، از طریق کلید کنترل روی پشتی صندلی، تبلت و پدال پایی به حرکت در می آید. این کلید موتور را راه اندازی می‌کند و مکانیزم انتقال را به حرکت در می‌آورد. حرکات صندلی می‌تواند به صورت بالا و پایین رفتن، عقب و جلو آمدن پشتی و استفاده از حافظه‌های دستگاه (پوزیشن دلخواه) باشد. شکل صندلی اصولا ارگونومیک است که بیمار راحتی بیشتر را در حین درمان تجربه کند و زیر سری این راحتی را افزایش می‌بخشد.

یونیت صندلی دندانپزشکی - تکنودندان

  • کاسه کراشوار و ساکشن: ساکشن، بزاق و خون آبه را در حین درمان از دهان بیمار خارج می‌کند. کاسه کراشوار یک کاسه در کنار صندلی بیمار استکه  به یک منبع آب تمیز متصل است. اگر در حین درمان نیاز به شستشوی دهان و تخلیه بزاق و خون آبه باشد، از این قسمت استفاده می‌شود که عموما دارای شیر آب نیز می‌باشند.

کاسه کراشوار - تکنودندان

  • چراغ: یک لامپ برای روشن کردن دهان بیمار و دید بهتر دندانپزشک تعبیه شده است. چراغ معمولا در فاصله 30 تا 50 اینچی از بیمار قرار دارد تا از تابش مستقیم نور به چشم بیمار و ایجاد ناراحتی جلوگیری کند. همچنین اغلب یونیت‌ صندلی‌ها دارای کلید کم نور هستند تا شدت نور را تنظیم کنند. انواع لامپ‌هایی که در یونیت صندلی‌ها به کار می‌رود LED و هالوژن است که رنگ سفید دارند. زیرا نور زرد رنگ باعث خستگی مفرط چشم دندانپزشک می‌شود.

چراغ یونیت صندلی - تکنودندان

  • تبلت یا میز پزشک: برای کنترل قسمت‌های مختلف صندلی پزشک از دکمه‌های روی تبلت استفاده می‌کند. همچنین اینسترومنت‌ها، نگاتسکوپ (در برخی مدل‌ها) و لایت کیور روی تبلت قرار دارند که می‌توانند شیلنگ از بالا یا پایین باشند.
  • سینی ابزار: برای نگهداشتن ابزار و مواد دندان و اقلام یکبار مصرف مانند پنبه از سینی تبلت استفاده می‌شود.

تبلت - تکنودندان

  • تبلت پرستار یا دستیار (Nurse): برای کنترل قسمت‌های مختلف مانند صندلی، اینسترومنت‌ها، چراغ و … دکمه‌هایی وجود دارد.
  • سینی ابزار: برای نگهداشتن ابزار و مواد دندان و اقلام یکبار مصرف مانند پنبه از سینی تبلت استفاده می‌شود.
  • پدال: ابزاری است که دندانپزشک با آن اینسترومنت‌ها و صندلی را به حرکت در می‌آورد.

پدال - تکنودندان

انواع یونیت صندلی‌ها کدام‌اند؟

یونیت صندلی‌های دندانپزشکی تنها منحصر به یونیت صندلی‌های بزرگی نیست که در مطب‌ها می‌بینیم. میکرویونیت‌ها که امکانات کمتری نسبت به انواع دیگر یونیت صندلی‌ها دارند، حمل و نقل آسان‌تری دارند و نیاز به لوله کشی آب و برق ندارند. بنابراین از نظر اقتصادی نیز قیمت پایین تری دارند.

مینی یونیت‌ها نوع دیگری از یونیت‌های دندانپزشکی هستند که قطعات کاملی دارند و در مطب، مناطق محروم و دندانپزشکی‌های بسیار کاربرد دارند. این نوع یونیت‌ چرخدار یا ثابت است و جای کمتری را نسبت به مدل‌های دیگر اشغال می‌کند. در عین حال به صندلی بیمار متصل نبوده و به راحتی قابل جا به جایی است. به عبارت دیگر تمام قابلیت‌های یک یونیت را دارد اما با قیمت بسیار پایین تر می‌توان آن را تهیه کرد.

اجزای مهم مینی یونیت‌ شامل؛ پوار آب و هوا، مخزن آب، کمپرسور، مخزن فاضلاب، سیستم ساکشن، پدال پا و قابلیت‌ نصب جرمگیر، لایت کیور و دیگر موارد را داراست.

مینی یونیت - تکنودندان

چگونه یونیت صندلی دندانپزشکی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟

توصیه می‌شود از محلول‌هایی با شوینده ملایم و یا ضدعفونی کننده‌های تجاری موجود در بازار برای تمیز کردن صندلی دندنپزشکی استفاده شود. البته تمامی سطوح یونیت صندلی باید صاف و صیقلی باشد تا ضدعفونی به درستی و کامل انجام شود و بر اساس استفاده از مواد ضد عفونی تغییر رنگ ندهند.

مجموعه تکنودندان با نزدیک به دو دهه تجربه در تولید، واردات، خرید و فروش مواد، تجهیزات و قطعات دندانپزشکی، نمایندگی انحصاری انواع یونیت صندلی را داراست و آماده مشاوره و خدمت رسانی به پزشکان محترم در سراسر ایران است. مشاهده یونیت صندلی‌ها: یونیت صندلی دندان پزشکی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *